תולדות יצחק: הספר שמאיר את יצחק אבינו באור חדש
כולנו גדלנו על סיפור "מכירת הבכורה", במסגרתו עשו מכר ליעקב את הבכורה בעבור נזיד עדשים. אבל האם חשבתם פעם איפה האב יצחק היה בסיפור הזה, מה היה חלקו במאבק בין בניו התאומים והאם הוא מימש את התוכנית האלוהית כשהפך את יעקב ליורשו - או דווקא להיפך? למרות השאלות הגדולות והאנושיות אלו, העיסוק בדמותו של יצחק בפרשנות המקראית מועט והתפיסה המרכזית רואה בו דמות חיוורת שעומדת בצילם של אברהם אביו ויעקב בנו.
ד״ר שרה שורץ, מרצה למקרא באוניברסיטת בר־אילן ובמכון שכטר למדעי היהדות, החליטה לערער על התפיסה הזו. היא הקדישה את עבודת הדוקטורט שלה במחלקה לתנ"ך של אוניברסיטת בר-אילן לניתוח ספרותי של דמותו של יצחק ולבחינת האתגרים המרכזיים שהעסיקו אותו, בהם האחיזה בארץ והבחירה בין בניו. כמעט עשור אחרי פרסום הדוקטורט החליטה ד"ר שורץ לעבד אותו לספר נגיש ומאיר עיניים, שיצא לאור בחודשים האחרונים, ועוסק בדמותו של יצחק ובזוויות המפתיעות שסיפורו מציע - בהן הורשה, תימת הבחירה, והיחס בין האחריות האנושית לרצון האלוהי.
דור שני: האתגרים של יצחק
"אלה תולדות יצחק - סיפור יצחק בספר בראשית" בהוצאת אוניברסיטת בר-אילן עוסק בדמות המקראית שכולנו מכירים, אבל מציע ניתוח ספרותי חדשני של הנרטיב, ודרך לבחון אותו בעיניים אחרות ורעננות. "הדמות של יצחק נתפסת בדרך כלל כדמות דהויה. יש שיגידו שהיא חיקוי של אברהם עם קצת פחות צבע," אומרת ד"ר שורץ. "אפשר להסתכל על הנרטיב של יצחק ולראות שהסיפור שלו משולב בתוך הסיפור של האב והבן, שהם מקבלים את הנפח הנרטיבי והזרקור מופנה בעיקר אליהם.
אז נשאלת השאלה: מה בכלל מייחד אותו, האם בכלל יש סיפור עליו, מה הגבולות והמשמעות של הסיפור הזה? זה העיסוק המרכזי שלי בדוקטורט - וגם בספר," מספרת ד"ר שורץ על הבחירה שלה לעסוק ביצחק, ועל הניסיון שלה לבחון מחדש את הנחת היסוד של המחקר המודרני, הביקורתי והספרותי של המקרא, שם דמותו של יצחק נשארה בשוליים וסיפורו זכה לתשומת לב מצומצמת. "בספר הצעתי דרך לזהות סיפור על יצחק שמוקדש לו, שמאופיין בפסיכולוגיה מיוחדת, עם מאפיינים מסוימים, שהנרטיב תחום ושיש תמה אחרת מאשר סיפורם של אברהם ויעקב, ותרומה ברורה לסיפורי אבות. זה החידוש המרכזי שלי."
אחד המאפיינים הייחודיים של יצחק הוא היותו דור שני. "יצחק הוא בנו של אבי האומה. הוא בן ממשיך, בן יורש, עם כל המשמעות של הדבר. הוא נדרש להמשיך את הברית של אברהם עם אלוהים, אבל האתגרים שלו מאוד שונים משל אברהם. אברהם מייצר איזה אבטיפוס של אב מייסד אבל גם אחד שבא מבחוץ לפנים. הוא עזב את המולדת, מחק את הזהות הקודמת שלו ובנה יצירה חדשה, זהות חדשה," האתגר של יצחק, לעומת זאת, שונה לגמרי. "יצחק מייצג אבטיפוס לסיפורי בני הדור השני במקרא, ולמציאת איזון עדין בין המשכיות ושימור לבין חידוש והתפתחות. הוא נולד למציאות קיימת והוא צריך להתמודד עם המציאות הזאת. הוא לא עוזב את הארץ, עוסק בחקלאות, ולמרות שגם הוא מתמודד עם עקרותה של אשתו, שהיא התימה מרכזית בסיפור של אברהם, אצל יצחק בסופו של דבר נולדים שני בנים זכרים תאומים. זוהי ברכה מאוד גדולה, התפילה התממשה, וכל הסיפור ממשיך לשאלה: מי הבן היורש? יש שני ילדים על אותה המשבצת, באותו מעמד."
ויגדלו הנערים: דילמת הבחירה של יצחק
כאן צץ האתגר המשמעותי העיקרי של יצחק, שמטלטל את ביתו, וכאן גם עולה הפרשנות הייחודית של ד"ר שורץ. "בסיפור יש התלבטות - לפי מה בוחרים את הבן היורש? מה המנגנון שמאחורי הבחירה? באיזה אופן בוחרים? למה צריך לבחור? וזה מעניין, כי בסיפור הזה אלוהים לא מתערב. בניגוד לסיפור של אברהם, שבו אלוהים אומר לאברהם לבחור ביצחק על פני ישמעאל - כלומר, זה בולט שאברהם לא צריך לבחור בעצמו - פתאום האחריות נופלת על כתפי יצחק. זה סיפור הרבה יותר אנושי, ויש כאן צוהר ללב של האנשים, לרצונות, לאינטרסים ולחולשות."
בעוד יצחק מעדיף את עשו, הבן הבכור שמכר את הבכורה ליעקב בעבור נזיד עדשים, רבקה מעדיפה את יעקב. זוהי אחריות שלא הייתה לאב הקודם וגם לא לאב הבא, שכן יעקב מוריש את הארץ לכל ילדיו. "הסיפור של יצחק הוא ייחודי בהיבט הזה, ופותח צוהר לשאלות מאוד חשובות מבחינה תיאולוגית, פסיכולוגית, אנתרופולוגית וסוציולוגית. בסופו של דבר אף אחד לא קיבל את מה שהוא רצה, יעקב נבחר אבל יצא לגלות ועשו נשאר בארץ, ונוצר מצב ביניים שמניח המון אחריות על האדם." התימה של סיפורו של יצחק מקרינה רבות גם על הדור הבא.
המחלקה לתנ"ך - איפה שהקסם קורה
הספר, כאמור, הוא עיבוד של עבודת הדוקטורט של ד"ר שורץ במחלקה לתנ"ך באוניברסיטת בר-אילן, ונכתב בין היתר גם ב-JTS בניו-יורק, שם שימשה כחוקרת אורחת. "כתיבה היא מאוד אישית, אבל הרבה מהספר שאב השראה מהשיח האינטלקטואלי ומהדיונים עם קולגות וסטודנטים, מהדיאלוג היצירתי שמתקיים כל הזמן במסדרונות המחלקה לתנ"ך ומחלחל בחזרה אליי והלאה אל הספר," מסכמת ד"ר שורץ את תהליך הכתיבה.
אם גם אתם מתעניינים במחקר של המקרא, בניתוח ספרותי-טקסטואלי שלו ובמחקר ההיסטורי שלו, המחלקה לתנ"ך באוניברסיטת בר-אילן היא המקום לפגוש את המקרא מזוויות חדשות, חדשניות ומפתיעות, וללמוד משורה של מרצים וחוקרים פורצי דרך שנושמים חיים בטקסט העתיק והופכים אותו רלוונטי מתמיד.
לימודים במחלקה לתנ״ך בר-אילן
המחלקה לתנ"ך באוניברסיטת בר-אילן מכשירה את תלמידיה להכרת התנ"ך על דרך הפשט, ומציעה לימוד מדעי ומדוקדק בחלקיו הסיפוריים, בספרות הנבואה ובספרות החכמה, וכן בחקר המזרח הקדום, החוק והתאולוגיה המקראיים. הסטודנטים והסטודנטיות שלנו זוכים ללמוד במחלקה שבה הסגל הוא הנרחב והמגוון בתחומי התמחותו גם בארץ וגם בעולם; ותלמידיה מגיעים אליה מכל רחבי תבל. לצד זאת, נהנים תלמידי המחלקה מן האווירה הנעימה והמשפחתית שבה ומשותפותם, כאיש אחד, במאמץ להגדיל תורה ולהאדירה.
הזדמנויות תעסוקה
הסטודנטים בתוכנית לתואר ראשון בתנ"ך יכולים ללמוד לתעודת הוראה החל מהשנה השנייה בתואר הראשון, והבוגרים יוכלו לעבוד במערכת החינוך כמורים לתנ"ך (בשילוב הלימודים עם תעודת הוראה), ובהמשך להתקדם לתפקידים בכירים במערכת החינוך, מנהלי בתי ספר ומפקחים. כמו כן, יוכלו הבוגרים גם להמשיך ללמוד ולחקור את הנושא במוסדות אקדמיים, במכוני מחקר ובמרכזי עיון ולימוד.
מה לומדים במחלקה לתנ״ך?
התוכנית לתואר ראשון בתנ"ך מקנה לסטודנטים דרכים להבנת פרשנות המקרא לתקופותיה - החל מבתרגומים, בספרות ימי בית שני ובספרות חכמים ועד לפרשנות ימי הביניים והעת החדשה, ועוסקת במחקר הבלשני, ההיסטורי, הארכאולוגי, הספרותי והתאולוגי של התנ"ך.
התוכנית עוסקת במגוון תחומים הקשורים בתנ"ך, לדוגמא: חקר המזרח הקדום, חקר החוק המקראי והתאולוגיה המקראית, העיון הספרותי בתנ"ך בחלקיו הספרותיים, ספרות הנבואה, ספרות החוכמה וכן לימוד פרשנות המקרא לדורותיה: בימי הבית השני, בימי הביניים ובספרות המחקר והביקורת של העת החדשה.
במסגרת לימודי התואר ניתן להמשך ללימודי תואר שני וכן המשך ללימודים מתקדמים ותואר שלישי.