English שלחו לחבר

אודות המחלקה

"בכל יום יהיו בעיניך כחדשים" – דורות על גבי דורות הוגה האנושות בתנ"ך, ספר הספרים, וכל העת מתגלות בו משמעויות חדשות. משמעויות קדומות עולות מתוך השוואת דברי המקרא למקורות עתיקים, ומשמעויות חדשות מפיקים ממנו קוראיו, המנסים ללמוד ממנו על עולמם שלהם, ולפענח את פשרם של הכתובים לאורה של מציאות חייהם.

המחלקה לתנ"ך באוניברסיטת בר-אילן מכשירה את תלמידיה להכרת התנ"ך על דרך הפשט, ומציעה לימוד מדעי ומדוקדק בחלקיו הסיפוריים, בספרות הנבואה ובספרות החכמה, וכן בחקר המזרח הקדום, החוק והתאולוגיה המקראיים. הסטודנטים והסטודנטיות שלנו זוכים ללמוד במחלקה שבה הסגל הוא הנרחב והמגוון בתחומי התמחותו גם בארץ וגם בעולם; ותלמידיה מגיעים אליה מכל רחבי תבל. לצד זאת, נהנים תלמידי המחלקה מן האווירה הנעימה והמשפחתית שבה ומשותפותם, כאיש אחד, במאמץ להגדיל תורה ולהאדירה.

למן התואר הראשון תקנה לך המחלקה את המיומנויות הדרושות להבנתו, להוראתו ולמחקרו של התנ"ך, באמצעות כלי המחקר הבלשני, ההיסטורי, הארכאולוגי, הספרותי והתאולוגי. היא תוביל אותך להבנת פרשנות המקרא לתקופותיה, החל בתרגומיו, דרך ספרות ימי בית שני וספרות חכמים ועד פרשנות ימי הביניים והעת החדשה.

טעימה ממגוון הקורסים שלנו: יחסי אחים בסיפור המקראי; דמויות נשים במקרא ובספרות יהודית קדומה; דרכי העיצוב של הסיפור המקראי; קריאות ספרותיות בסיפורי האבות; המקרא לאור המזרח הקדום; רמב"ן – השקפת עולמו ודרכו הפרשנית.

אנו מכוונים ומלווים את תלמידינו המצטיינים ללימודים מתקדמים לתואר שני ולתואר שלישי ומעודדים אותם ליזום מחקרים חדשים ולהצטרף לחוקרי המחלקה, מומחים ששמם הולך לפניהם בעולם ושתרומתם לחקר התנ"ך עצומה.

טעימה ממגוון המחקרים שנערכים אצלנו: מסורות השאול בטקסטים חיתיים; הומור בספר משלי ובספרות הפתגמים השומריים; נשים מפתות במקרא; תמורות בשימוש הפולחני במים במקרא; דרכו הפרשנית של משה דוד קאסוטו; תורת האילוצים ופרשנותה של מגילת רות; המילים האחרונות של המתים בסיפורת המקרא; המושג של שיבת ציון בספרות המקרא;
רגש הפחד בסיפורי שאול ודוד.

דגש מיוחד נותנת המחלקה בהוראת התנ"ך במערכת החינוך. ולצד האפשרות ללמוד לתעודת ההוראה, כבר מהשנה השנייה לתואר הראשון, אנו מציעים תוכניות לתואר שני המתאימות במיוחד למורים, ובהן, התוכנית המבוקשת תנ"ך 2.0 – המסלול בחדשנות פדגוגית , המעצבת את בוגריה לכדי סוכני שינוי במערכת החינוך.

רבים מהבוגרים ומהבוגרות משתלבים כמורים וכמחנכים במערכות החינוך הפורמלית והלא-פורמלית, בבתי הספר הממלכתיים והממלכתיים-דתיים, ורבים אחרים משמשים חוקרים ומרצים באקדמיה, במכוני מחקר ובמרכזי עיון ולימוד.

 

 

תאריך עדכון אחרון : 31/01/2021